måndag 22 april 2013

Medelhavsmuseet

Idag har vi varit på visning på Medelhavsmuseet för första gången. Det tog lite tid att hitta rätt så när vi kom fram hade barnvisningen precis börjat. Det visade sig vara en suveränt duktig guide och en liten skara barn bestående av två mycket lillgamla små gossar och en flicka på nio, tio år. De rabblade grekiska myter och gudar som rinnande vatten och själv fick jag finna mig i att ligga i lä vad gällde kunskapen om gamla grekiska epos.


Guiden Linda berättar om Minotauren
Cypernutställningen (se not)

Casimir lyssnade mycket fascinerad på berättelserna och frågade mig (som vanligt när han blir exalterad) om varenda sak han inte riktigt förstod. Guiden hann att berätta om Eris, slaget om Troja och sköna Helena, Akilles och avslutade till sist med berättelsen om minotauren på Kreta. Under hela tiden som hon berättade höll hon upp olika bilder och dessutom hade hon bilder på krukor där hon pekade ut de olika huvudpersonerna.

Casimir vill inte alls posera
dörren till Egyptenutställningen

Själv var jag helt uppslukad av miljön och njöt i fulla drag av visningen. Om sanningen ska fram så hade jag rätt dimmiga begrepp om huvudpersonerna i den grekiska mytologin och tyckte berättelserna var på precis lagom nivå för mig.

Casimir klipper skinn
(och min Medusamask)

Efter visningen fick vi gå en trappa ner på museet för att tillverka egna masker. Jag tror att Casimir försökte göra en Minotaurmask men är lite osäker på detta. Själv tillverkade jag en medusamask och klippte ut en stor mängd ormar i olika skinn som jag limmade på masken.

Utsikten från Bagdad Café
Lördagsgodis

När jag märkte att Casimir började att bli sur när masktillverkningen inte gick precis som han tänkte sig föreslog jag att vi skulle fika lite. Även fikastunden visade sig bli en upplevelse då kaféet hade en makalös utsikt direkt mot slottet.

TIPS!: Det är gratis inträde på museet under hela maj, juni och augusti på grund av att Egyptenutställningen  (som är stora dragplåstret) är stängd. Jag tycker att museet är väl värd ett besök ändå.

Not: Det finns till exempel en världsberömd samling lerfigurer från utgrävningar på Cypern om vilket man kan läsa om här. Den första bilden från museibesöket visar denna samling. 
Det finns också en stor mängd vaser som är intressanta att titta på (läs mer här), en guldsamling och en alldeles äkta mumie. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar